Dalok a hűtőházból

Esemény

Jegyvásárlás

A zajhentes Roger Karmanik által megtestesített Brighter Death Now és a zakatolós-merengős Raison d` Etre tárja szélesre a rozsda rágta ipari hűtőház ajtaját december 7-én a Robotban. Roger Karmanik igazi DIY harcosként egy copy shop raktárában indította el 1987-ben azt a Cold Meat Industry kiadót, amely minőségi kiadványai által megkerülhetetlenné vált a részben általa is megteremtett underground szcénában.
 Karmanik nemcsak kiadót alapított, hanem közönséget is teremtett. A dark ambient, a neoclassical, az avantgarde-electro, a darkwave és egyéb behatárolhatatlan industrial-noise zenei világ alap kiadványai kerültek ki a kezei alól, egy hallgató generáció ízlését formálva és őket audio-vizuális komfortzónájából kirángatva.

 A Brighter Death Now mint Karmanik egyszemélyes zenei formációja már 1989-ben létezett. Albumai  kakofón hangkollázsokból álló, hallójárat elleni szőnyegbombázások, amelyek csak addig állnak le, amíg a befogadó azt hiszi túl van rajta. Utána még durvább lesz. Performanszain a befogadói határokat gyorsan eléri, azokat elegánsan átlépi, az elvárásokat szétzúzza majd újra felépíti az utána következőknek.   A Brighter Death Now kiragadja közönségét a hétköznapokból, de súlyosan meg is bünteti rajongóit. Mindkét fél legnagyobb megelegédesére. Kompromissszummentes zajhullámokra készülhetünk a budapesti éjszakában.

A Raison d` Etre mögött a szintén svéd multiinstrumentalista zseni, Peter Andersson áll. Esszenciális és a lehető legmagasabb minőségű dark ambient dalok köthetőek a nevéhez. A Cold Meat Industry egyik legsikeresebb kiadványa volt az Empty Hollow Unfolds lemez, egy műfajok és közönség szegmenseken átívelö örök klasszikus, de a későbbi kiadványok sem maradnak el minőségben mögötte.
A zajokon messze túl számos izgalmas hangulati elemet használ, hang-töredékeket kölcsönöz a gregorián dallamvilágtól a harangzúgáson át egészen az északi erdő nem mindig megnyugtató hangjáig. A szakrális és a profán, a meditatív és felzaklató elemek harmóniája kíséri munkásságát. Underground de nem marginális, hanguniverzumát svéd állami ösztöndíjjal is elismerték. Utoljára 2008-ban a Hyperborea VII rendezvényen hallotta a magyar közönség.

A modern, populáris, ha úgy tetszik lapraszerelt és könnyen fogyasztható lakossági svéd dallamok helyett, ezen az estén megtapasztalhatjuk az igazi telet, elhagyott ipari komplexumok és mitikus természeti hangok formájában.


A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!
2022. 11. 12. - 08:00 | © szerzőség: Herr Jozef