Edward Ka-Spel hiperaktivitása köztudomású, mégis elképesztő látni, mennyi projektet képes üzemeltetni… Ebben az évben kihoz két szólólemezt, egy új Tear Garden opus-t barátjával, cEvin Key-vel a Skinny Puppy-ból és van ideje felvenni a következő Legendary Pink Dots anyagot, mindeközben pedig együttesével Európa útjait rója. A zene ilyen szerelmese mindenképp megérdemli a tiszteletet, és kiváltja csodálatunkat.
Betrand Hamonou: - Nagyon termékeny voltál idén, kiadtál kettő szólólemezt, és a The Secret Experiment című új Tear Gardent egy időben. cEvin Key azt nyilatkozta 2004-ben, hogy Ogre részt fog venni a következő Tear Gardenben, ahogy évekkel ezelőtt tette a You And Me And Rainbows-on, azonban mégsem így lett. Tudsz erről többet mesélni?
Edward Ka-Spel: - A "The Secret Experiment" 18 hónapja kezdett életre kelni, amikor cEvin, aki megszakítás nélkül dolgozik, ami a zenét illeti, küldött nekem egy CD-t, amin összegyűjtötte az ötleteket, amiket a Tear Gardenhez felvett. Nagyon tetszett, amit hallottam, és egy szent kihívás volt számomra, annyira összetettek voltak a ritmusai. Az időm nagy részét azzal töltöttem, hogy kulcspontokat kerestem a darabkák között, de mikor végül megtaláltam őket, a logikájuk nyilvánvalónak tűnt. Gondolkodunk egy folytatásban, amin talán éppen Ogre is szerepelne.
Betrand Hamonou: - A cEvinnel kialakított kapcsolatod nagyon egyedi. Hogy tudjátok fenntartani ennyi ideje?
Edward Ka-Spel: - Már 20 éve vagyunk barátok. Egy kicsit olyan ez, mint egy család, és bizonyos, hogy szeretnénk gyakrabban látni egymást. Sajnos Kalifornia, ahol cEvin él, elég messze van a hollandiai végtől, ahol lakom. Ezzel azt akarom mondani, hogy tervezünk egy Tear Garden turnét, amit nem lesz egyszerű megszervezni, figyelembe véve zenekaraink, a Legendary Pink Dots és a Skinny Puppy tevékenységét.
Betrand Hamonou: - Beszélj a My Brother's Keeperről! A cím Robert Charles Wilson „Spin” c. regényéből származik?
Edward Ka-Spel: - Nem, a cím egy angol kifejezésből jön: "I'm not your brother's keeper" („Nem vagyok a testvéred őrzője”), ami egy bibliai idézetből ered: "Am I my brother's keeper ?" („Őrzője vagyok-e én a testvéremnek?”). A szavak, amikről beszélsz, egy Edgar Allan Poe novellából ugrottak be, amit évekkel ezelőtt olvastam, és aminek a címére már nem emlékszem. A könyvek az ihlet egy fajta forrásai számomra, és szeretnék több időt tölteni olvasással. A kedvenceim olyan sci-fi írók, mint Harlan Ellison, Robert Sheckley és Keith Roberts, és a regényeikben megteremtett világok nagy hatást gyakorolnak a munkáimra, ez biztos.
Betrand Hamonou: - Mesélj a Dream Logik Part One-ról, ami eléggé különbözik attól, amivel előrukkolhattál volna a saját neved alatt, és amit nehezen érthetőnek találok.
Edward Ka-Spel: - A Dream Logik egy olyan projekt, amivel lassan haladok, évek óta dolgozom rajta. Tisztában vagyok vele, hogy nem a legközérthetőbb albumom, és többször is meg kell hallgatni. Emellett ez egy mély, személyes lemez, amit el kellett készítenem. A második résznek legalább ilyen összetettnek kell lennie. Persze szeretem a dallamokat és a szép dalokat is, nem hagyom el őket.
Betrand Hamonou: - 2000 óta úgy látszik, fontosabbnak tartod a szólókarrieredet, mint a 90-es években. Miért?
Edward Ka-Spel: - Annyi személyes dolog van, amitől meg kell szabadulnom jelenleg, hát innen a nagy aktivitás szólóban. Most viszont minden figyelmemet a következő Legendary Pink Dots albumra fordítom. Ez alkalommal minden időnket az elkészítésére szánjuk, 2008. februárjában meg kell jelennie. Négy tételt élőben is játszunk az új európai turnén, ami Párizst is érinti decemberben.
Betrand Hamonou: - Apropó turné, úgy látom, nehéz olyan helyet találni Párizsban, ahol játszhattok, nem? Szerinted megváltozott a francia közönség?
Edward Ka-Spel: - Nem a közönség változott meg, hanem a klubok. Egyre nehezebb helyeket találni manapság, és a kedvenc párizsi helyünk, a "L'Échangeur" már nem tart koncerteket. Nemrég egy kis hajón, a „Sonic”-on játszottunk Lyonban, és elragadó volt.
Betrand Hamonou: - Amikor legutóbb Párizsban játszottatok 2005-ben, 24 óra alatt 3 koncertet is kitűztetek, az egyik kissé különösen egy könyvtárban volt, a főváros északi részén, szombat délután. Szereted az ilyen fellépéseket?
Edward Ka-Spel: - Mindig nyitott vagyok az ilyesmire, így igaz. Egyébként tervben van, hogy Párizsban adok szólókoncertet is jövőre. Először elő kell készítenem az új dalokat erre az igazán különleges eseményre.
Betrand Hamonou: - 2006-ban a Legendary Pink Dots megjelentette az Alchemical Playschoolt. Ezt a Chemical Playschools sorozat részeként kell érteni?
Edward Ka-Spel: - Nem, ez igazából egy különálló, 400 példányra limitált kiadvány. Egy témát járunk körbe ezzel a kísérlettel, amihez Charles Powne (az amerikai Soleilmoon kiadó igazgatója) felvételeit használtuk, amiket Indiában készített. Felajánlotta, hogy használjuk az "Indian Soundscapes" dupla CD-jét, és csináljunk belőle valami pszichedelikusat a Legendary Pink Dots-cal.
Betrand Hamonou: - Az előző, 2005-ös Your children Placate you from Premature Graves című Legendary Pink Dots album inkább akusztikus, melankolikus volt. Ezt a 2004-es The Whispering Wall-lal elkezdett hangot fogja követni az új is?
Edward Ka-Spel: - Bizarr módon a következő lemezünk engem inkább az Any Day Now-ra emlékeztet, biztos, hogy jóval modernebb lesz. Nagyon gazdag, különösen színes albumnak találom, ami nagyon sok témát tartalmaz egy verzén/refrénen belül is.
Forrás: Az interjút eredetileg a Prémonition-nak Betrand Hamonou készítette 2007-ben.
fordítás: Tonka Zoltán
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni