Ixtlan Artworks - From Beyond

A szívünkhöz oly közel álló, lelkünket megborzongató H.P Lovecraft emlékének tavaly csoportos kiállítással adóztunk, képregénnyel és egész estés megemlékezéssel is hajtottunk fejet előtte halálának évfordulóján. Nagy öröm volt hallani néhány hónappal ezelőtt, hogy soproni független filmesek komoly munkába kezdtek, és évek szorgalmának gyümölcse, egy Lovecraft novella filmes  megvalósítása hamarosan célba ér. Hogy mit jelenthet ma független filmesként az Onnan túlról novellához nyúlni, miért érdemes élőben hat méteres acélszörnyet építeni? A kezdetekről és az erőfeszítésekről, a gyártási folyamatokról kérdeztem az alkotókat.

- Az Ixtlan Artworks alakulása 2010-re datálható. Szóban forgó témánk az aktuális Lovecraft adaptáció, a From Beyond filmes produkció, a megismerés érdekében azonban beszéljetek kérlek korábbi munkáitokról, mely reklámfilmektől a honi organikus építészetet bemutató dokumentumfilmekig széles sprektumon mozog…

Gabo: - Az I.A. 2007-ben alakult meg, csak a From Beyond projektnek nyúlnak a gyökerei 2010-ig vissza. A kezdetekben videóklippek készítésével próbálgattuk az elképzeléseinket, ez segített abban, hogy stábként tudjunk együtt dolgozni, hogy átlássuk és megértsük egymás munkamódszerét, s ezek adtak létjogosultságot annak, hogy tovább gondolkodhassunk egy közös filmes vállalkozásban.

A következő lépcsőfok a reklámfilm készítés volt, de őszintén szólva a hozzá kapcsolódó munkakörülmények miatt nem túl nagy öröm az a fajta munka. Persze az a része izgalmas feladat, hogy a kizárólag a leglényegesebb dolgokra szűkítsük a mondanivalót, mégis vonzóvá tegyük az összhatást. De természetesen örültünk minden felkérésnek, mert a csapat is minden elvégzett munkával egyre hatékonyabb lett, és az nyilvánvaló volt, hogy önerőből komolyabb filmes eszközöket vásárolni szinte lehetetlen feladat. Anélkül pedig aligha lesz esélyünk olyan filmeket készíteni, amilyeneket elképzeltünk, az állandó felszerelés bérlés pedig nem igazán tűnt célszerűnek. Az egyik munka hozta a másikat, s annak ellenére, hogy nemzetközi szinten komoly cégektől kaptunk megbízásokat, s a rengeteg anyagi ráfordítás után elkezdett a vállalkozás pénz termelni, ezek ritka stresszes időszakok voltak. Nemcsak a határidők rövidsége, de a reklámfilmek közege is keményen próbára tett mindannyiunkat. Ennek ellenére próbáltuk a lehető legjobban tenni a dolgunkat, de tudtuk, hogy ez nem az a fajta filmes munka, amit csinálni szeretnénk.
 
Mikor már éppen kezdett mindegyikünknek teljesen elege lenni ebből, a sors ismét megoldást kínált. Kiváló építész barátunk, Kuli László azzal keresett meg minket, hogy dokumentumfilmet kellene készítenünk a Magyar Művészeti Akadémia megbízásából, a magyar organikus építészet legmeghatározóbb képviselőiről, a legjobb épületeikről. Ez már fényévekkel  jobb téma volt és a stresszfaktor is nagyot csökkent. Az építészet véleményünk szerint a művészetek közül a legmagasabb értékű, és egy olyan művészeti ágról filmet forgatni, amelyben emberek élni, létezni tudnak, nagyon vonzó feladat volt számunkra. Beutaztuk az országot, csodás épületekben forgattunk, meginterjúvoltuk az alkotókat. Igazi emberek, mély gondolatok, szép zene, energiával telt terek. A munka végeztével maradtunk még organikus építészekkel, kaptunk tőlük további megrendeléseket- szívszórító pld. visszanézni azokat a felvételeket amelyeken Makovecz úr az utolsó riportjainak egyikét adja. Ez a kiváló munkakapcsolat az építészekkel, nagyon termékeny irányba vitt minket is. Végül az összes elvégzett munkánk teljes bevételét eszközök vásárlásába fektettük, így megnyílt az út afelé, hogy a stáb a saját filmet forgasson.

- Lovecraft teremtett mítosza sokakat ejt rabul, népszerűsége szerep- és videojátékok valamint filmes feldolgozások formájában lényegesen túlnő az irodalmi berkek bűvkörén. Milyen megfontolások alapján esett választásotok  a szerzőre?

- Volt már egy közösen írt forgatókönyvünk ”A valami keresése”címmel, de első saját projektnek egy sci-fi témájú rövidfilmet szerettünk volna forgatni, ezért azt a forgatókönyvet használtuk kiindulópontnak. Rendesen átírtuk, kibővítettük és készítettünk néhány látványos makettet, de ahogy alakult a sztori, olyan ötletmennyiség gyűlt össze, amely bőven túlmutatott a rövidfilmes kereteken. A címe a témája is egyben- A belső párbeszéd felfüggesztése. Ez egy filozófikus, de látványos és izgalmas, vertikális road movie, ami egy szeméttel belepett bolygón, az utolsó emberi toronyvárosban játszódik. Azonban be kellett látnunk, hogy túl ambíciózus egy egész estés sci-fi film terve a lehetőségekhez képest, viszont vétek lenne ezer kompromisszum árán elkészíteni, ezért ezt a projektet félre kellett tennünk későbbre és új téma után kellett néznünk. (Ha a From beyond jól szerepel, talán lesz esélyünk visszatérni ehhez a filmhez.)

Lényegében így jutottunk el arra a pontra, ahol kellett egy megfilmesíthető történet, amelyben van elég mélység, ami eléggé sötét hangulatú és nem utolsó sorban- nyugtalanító kérdéseket vet fel. Mindannyian  H.P. Lovecraft rajongók vagyunk, a történetei mélyre rágták magukat bennünk, így szinte tálcán kínálta magát a lehetőség, hogy a rettegés nagymesterének egy történetét dolgozzuk fel. Gyártási szempontok is arra utaltak, hogy érdemes ezirányban gondolkodnunk. HPL írásait általában megfilmesíthetetlennek tartják, ennek ellenére aránylag sok filmes feldolgozásuk létezik. Ezeket nézve úgy éreztük, hogy talán tudnánk egy olyan adaptációt készíteni, ami esetleg HPL-esebb, mint az eddig készültek. Egy valóban ütős és felzaklató filmmel szeretnénk tisztelegni az író emlékének. Az persze más kérdés, hogy ez sikerült-e, ezt a közönség és az idő majd eldönti.

- Független filmes cégként önfinanszírozású kosztümös sci fi-horror Magyarországon… Ez önmagában a laikus számára is embert próbáló feladatnak tűnik!  Amennyire ehelyütt lehetséges, körvonalaznátok az elhatározástól a megvalósításig eltelt évek kronológiáját?

Egy a jelenkorba helyezett történetet nem kihívás leforgatni, egy kosztümös sci-fi horror viszont sokkal izgalmasabbb feladat. Eleve fel voltunk készülve rá, hogy akár hosszú évekig is el fog tartani a munka, mert az önfinanszírozású filmek csak lépésről lépésre tudnak készülni. Nyilván ha egyszerre rendelkezésre áll minden anyagi és egyéb feltétel, sokkal gyorsabban halad a gyártás, viszont ott már esetleg szóba kerül a producer vezérelt médium kérdése is. Így azonban lényegében teljesen szabadon alkothattunk, mindegyikünk kipróbálhatta az ötleteit, amiket aztán közösen rostáltunk át, az anyagi korlátokat pedig megpróbáltuk kreativitással szélesebbre tágítani. A film finanszírozásának egy részét az I.A. a másik jelentős részét, pedig a produceri teendőket vállaló Bella Viktóra tette lehetővé. Ezen kívül néhány magánszemély adományozott kisebb összegeket, nyújtott segítséget, biztosított helyszínt vagy eszközöket a munkához, amit ezúton is szeretnénk megköszönni. A gyártás hosszú évei alatt végzett rengeteg különféle munkafolyamat és az ehhez kapcsolódó legfőbb történések a gyártási naplóban lettek rögzítve. A napló maga is a történések zanzásított változata, így ezt nehéz volna tovább sűríteni, talán egyszerűbb, ha az érdeklődők a köv. linken maguk is utána olvashatnak: Gyártási napló - From Beyond

- Az Onnan túlról (From Beyond, 1920) Lovecraft fiatalon, harmincévesen írt népszerű novellája. Nem terjedelmes mű, Tillinghast metamorfózisa és a feltáruló dimenziók azonban komoly kihívások elé állíthatják a színészt és a filmest a megvalósítás terén.  A digitális technika mellett makettekkel is dolgoztatok, sőt egy hat méteres acélszörny elkészítésén is fáradoztatok. Beavatnál a lehetséges szintig a kulisszatitkokba?

- Valóban nem terjedelmes írás (többek között ezért is esett erre a novellára a választásunk) mégis nagyon mélyre tekint a szakadékba és rettentően nyugtalanító, bár ez az állítás HPL bármelyik írására igaz lehet.

Kitűzött cél volt az, hogy a film lehetőleg a színészeken keresztül legyen hiteles és ne a trükközésre essen a hangsúly. A történetben foglaltak szerint a karakterek jellemfejlődése már önmagában is komoly lehetőség a színészi kibontakozásra, de ahogy ennek a mélyére hatoltunk, egyre újabb rétegeket kellett feltárnunk. Ugyanis a novella nem film, s ha pontosan azt is forgatjuk le, ami benne áll, a szereplők még mindig két dimenziósak maradnak egy filmélményhez képest. Tehát eleve végig kellett gondolni minden szereplő útját, hogy honnan hová tart, hol és hogyan kapcsolódik a cselekmény fő vonalához. Szereplőnek tekintettük még a felhőket is, a revolvert vagy bármi mást ami feltűnik a filmben, még akkor is ha az nem személy. Így reméljük, hogy a novellát anélkül tudtuk filmmé alakítani, hogy nagyon elkalandoztunk volna a HPL által leírtaktól.  

Nem szeretünk csak digitális trükkökre hagyatkozni, mert azok gyakran súlytalannak tűnnek a filmeken, ezért amit lehet megépítünk a valóságban is. A makettek készítése amúgy is az egyik legjobb része ennek a filmes munkának. Rengeteg konceptvázlat készült, ezek kilencven százléka persze nem tűnik fel végleges verzióban, hiszen azok csak lépések a utolsó változathoz vezető úton. A filmhez készült legnagyobb méretű makett elsősorban a rendező - Nagy Balázs Pál munkáját dícséri. Először csak egy kb. embermagas szerkezetről volt szó, egy kapcsolószekrénnyel, de Balázs követte a vízióját és azt kérte, hogy tervezzünk egy olyat, ami kitölti a forgatási helyszín belmagasságát. Így lett belőle egy iszonyú monstrum, amelynek a létrehozásába lényegében ő fektette a legtöbb energiát és ezzel olyan példát állított elénk, ami hatalmas lökést adott a további munkákhoz és nem utolsó sorban, a gép nagyot erősít a film katarzisjelenetein. Jelenleg az idegen tájak makettjein folyik a munka, s ha ezekkel végeztünk, jönnek a szörnyek. Úgy reméljük, sikerül ezek segítségével egy nagyon egyedi dolgot  létrehozni, valami olyasmit, amiben tényleg elmerülhet a néző, amikor a filmnézés nem napi rutin, hanem valódi mozivarázslat. Másképpen fogalmazva, a lovecrafti iszony eddig feltáratlan bugyraiba szeretnénk elvezetni titeket.

- Régebbre nyúló személyes ismeretségünk révén tudom, hogy egy soproni alkotócsoport áll az Ixtlan Arworks mögött. Kik Ők, hogyan oszlik meg a feladat, hogyan szerveződött a színészgárda?

- A sors úgy hozta, hogy nemcsak tinédzserkorunktól ismerjük egymást, de mindegyikünket mélyebben érdekelte a filmkészítés, ráadásul mindegyikünk a filmgyártás egy a másikétól különbőző szegmensébe mélyült bele jobban. Így amikor stábbá szerveződtünk, ezek határozták meg a feladatköröket. Kis csapat lévén mindenkinek több feladata is van - Schneider Róbert Robertsch aki a Hi-Tech Coffee Sound Studio tulajdonosa, a dramaturgia, a vágás, a hangok és a zene felelőse. Tarnai László Tata operatőr az I.A- n belül is operatőr, ezen felül a világosítás tartozik a keze alá. Erdélyi Gábor Gabo a rendezői és  produceri feladatokat látja el, valamint a vizuális dolgokért felel. Ez a film persze sokkal több munkát igényelt a szokásosnál, így többen is kellünk a függöny mögé. A trükkök stábját még E. Gruber Henriette és Szűcs György festőművészek erősítik, a promócióval kapcsolatos dolgok intézését pedig Wallon Hárs Viktornak köszönhetjük. A cast és werkfotókat pedig a The obsolate photo lab készíti.

A korábbi, absztrakt, sci-fi rövidfilmben együtt dolgoznunk egy nagyszerű, komoly színészi ambíciókat dédelgető tehetséggel, Nagy Balázs Pállal, s mikor filmtémát kellett váltanunk, nem is volt kérdéses, hogy a HPL adaptáció negatív főszerepét, a sötét lelkű, de zseniális professzort ő fogja alakítani. Ez a döntés később a film szempontjából életmentőnek bizonyult, ugyanis volt egy pont a hosszú évek alatt, mikor komolyan megtorpant a projekt. Egyrészt a szereplőválogatás a másik főszerepre eredménytelen volt, másrészt kezdett rettenetesen hosszúra nyúlni a munka, minden résztvevőre komoly terheket téve ezzel.  Ráadásul gyártásilag szinte belemerevedtünk egyfajta munkasémába, ami korábban nagyban segített minket a megrendelések pontos és gyors teljesítésében, viszont itt már komolyan elkezdett akadályt jelenteni, ugyanis ahhoz, hogy haladhasson a munka, egy sokkal lazább sémára volt szükség. Ezen a majdnem végzetes hullámvölgyön úgy jutott túl a projekt, hogy a közösen írt forgatókönyvet alapul véve Balázs átvette a rendezési feladatatokat, így megoszlott a teher, és elvégezhetőnek tűnt a feladat. A rendező és a producer a szereplőkre, a helyszínekre, a jelmezekre és a millió többi elintéznivalóra tudott koncentrálni, az I.A. pedig kialakíthatta a film fő audiovizuális csapásirányát és ezután belevethette magát trükkökbe. Ezzel lényegében helyrebillent a projekt egyensúlya és ismét elkezdett komolyan haladni a munka, így a professzor is közelebb került ahhoz, hogy kaput nyithasson a borzalmakra.


A színészek (Nagy Balázs Pál jegyzete)



Szereposztás:                 
Prof. Tillinghast: Nagy Balázs Pál
Barát: Nagy Géza István
Gregory: V. Sz. Nagy Sándor
Barát inasa: Tóth Jenő Tibor
Nyomozótiszt: Kuli László
Jósnő: Bella Viktória                
Katonaorvos: Dr. Pécsi Őrs             
Őrség: Kiss Tamás
            Katona Zoltán
            Bene Csaba
Csendőr: Németh Gergely
Fiákeres: Fodróczy Gábor  
Tillinghast házvezetőnője: Faragó Katalin Mária
Az eltűnt festők: eltűntek

2013-ra az eredetileg tervezett színészgárdából csak én maradtam, és kedvesem, Viktória volt az, aki sokat segített a különböző karakterek eljátszására alkalmas személyek kiválasztásánál.

Legelső lépésként a barát szerepére kellett találni egy színészt. Több jelöltünk is volt, de volt aki nem vállalta el, mások pedig sajnos mégsem voltak beleilleszthetőek a filmbe. Végül Vikiben felmerült az öcsém, Nagy Géza István személye. Mind a vele való gyakorlási lehetőség, mind a színészi tehetség szempontjából ő tűnt a legjobb választásnak, s mivel kedvet érzett a munkához, az igen bíztatóra sikerült próbák után megkapta a szerepet. Korábban az iskolai színjátszó körben játszott és nagyon jól passzol hozzá a karakter, mert az életben is illenek a személyiségére a baráti, segítő, megmentő jelzők. A civil életben mentősként dolgozik.

A katonaorvos szerepére egy kedves sebész barátomat kértem fel, akivel volt szerencsém korábban együtt dolgozni, és akinek a személyében egy nagyon barátságos, belevaló embert ismerhettem meg. Azonnal elfogadta a felkérést és a korhoz illő barkót növesztett. Itt szeretném megjegyezni, hogy a filmben látható vér igazi, úgyhogy sejthetitek, hogy a hitelességre törekedtünk!

Akkoriban Vikivel rendszeresen jártunk edzeni a közeli konditerembe, ahol megláttam két erős testfelépítésű, érdekes arcú fiatalembert, akik alkalmasnak tűntek a őrök szerepére. Teljesen ismeretlenül odaléptem hozzájuk és megkérdeztem, hogy volna-e kedvük eljátszani egy rövid szerepet a filmben. Meglepődtek persze, de örömmel mondtak igent. Sajnos egyikük már a pótfelvételekre nem tudott eljönni, mert külföldön lakik, így arra a felvételi napra Csabát kértük fel a helyettesítésre, akivel szintén az edzőteremben találkoztunk. Ő, röviddel a kezdés előtt részleges izomszakadást szenvedett, de szerencsére sérülten is vállalta a szereplést.

Mivel a nyomozó szerepére sem volt még meg a megfelelő ember, forgatni viszont kellett, ezért kényszerűségből úgy döntöttem, hogy ezt a karaktert is magam fogom eljátszani. Az arcomat nyilván nem adhattam hozzá két különböző személyiség megformálásához, ezért ezeken a felvételeken a nyomozó egy dörgő hangú, fenyegető alak az árnyékban. Az utófelvételek során ezeket a snitteket lecseréljük a kiváló főépítész, Kuli László által játszottakra, így végre a nyomozótiszt is arcot kaphat.

Egy korhű, lovas jármű sokat hozzáad a film hangulatához, ezért a film egyik jelenetében a Barát leint egy hintót és azzal utazik a professzorhoz. A fiákeres szerepére a családom egy régi ismerősét kértük fel, aki már régóta foglalkozott lovakkal. Több hintója is volt, azok közül választottuk ki a számunkra legmegfelelőbbet. Ő már korábban is szerepelt epizódszereplőként néhány magyar kosztümös filmben, így volt már jártassága a szerepben. Kérésünkre segítséget nyújtott a szóba jöhető helyszínek kiválasztásában is. Ismerettsége révén juthattunk be a kastély parkjába, hogy odabenn elkészíthessük el a felvételeket a hintóval. Sajnos ő már nem érhette meg a film elkészültét.

A Jósnő szerepe volt az a mellékszál, ami a novellától teljes egészében eltér. Bár az I.A. tudatosan nem tervezett női karaktert a filmbe, én mégis úgy éreztem, hogy szükséges a filmélményhez, hogyha csak rövid időre is, de női karakterek is megjelenjenek. Szerettem volna, ha Viktória eljátszik egy hozzá illő, erővel rendelkező, álomszerű karaktert a filmben. Mivel HPL műveiben amúgy nem szerepelnek klasszikus női szépségek, ezért az ő szerepe Lovecrafti szempontból a legnehezebben értelmezhető, viszont a szépség megjelenésével számomra elmélyül a gonosz jelentése is.
Azon felül, hogy világokat ütköztetünk, ez a két véglet is ütközik a filmben.

A professzor inasának szerepére a megfelelő embert megtalálni ismét csak nagy kihívás volt. Hosszú keresés után, ismét Vikinek jutott eszébe a mentő ötlet, hogy kérdezzük meg V. Sz. Nagy Sándort, az egyik fő forgatási helyszín tulajdonosát, hogy lenne-e kedve színészként is részt vállalni a filmben? A forgatások alatt figyelt fel rá, hogy ő nemcsak egy humánus művészember és kiváló restaurátor, hanem természetes adottságával és emberségével kitűnően el tudná játszani Gregoryt. Szerencsére szívesen vette a felkérést és sok jó ötlettel járult hozzá a minőségi felvételekhez.
A barát inasának szerepére az addig háttérfotósként tevékenykedő Tóth Jenő Tibor kértük fel, aki szintén örömmel vállalta a szerepet, így végül összeállt a legfontosabb karakterek szereposztása.

A film legfőbb katarzisát jelentő kísérlet helyszínét egy hatalmas, ódon padlástérben 2 hónapig tartó munkával rendeztük be. Mint utólag kiderült, ez az időtartam megfelelt a novellában leírtaknak- Tillinghast professzor is körülbelül ennyi idő alatt építhette meg a gépet a laboratóriumában és jutott el a végső elhatározásra…

- Személyes kötődésem a Hűség városához nem hagy kérdés nélkül. Mennyire játszott kezetekre ez a gyönyörű kisváros a helyszínek megválasztásában – ha elárulható –, mely városrészek szolgáltak terepül a forgatások során?

Gabo: - Sopron ugyan nem Providence, de sokmindent mérlegeltünk, s azok alapján Sopron kiváló helyszínnek tűnt. Egyrészt a HPL filmek nagyrésze a jelenkorban játszódik, modern környezetbe lettek adaptálva, másrészt az író magáról úgy vélte, hogy egy évszázaddal a saját kora előtt élt volna a legszívesebben, s ebből a kettősségből már ki lehetett indulni. Ráadásul, bár amerikai az író, mégis valami európaiság (Poe) süt át az írásaiból. Szóval ezek alapján úgy éreztük, hogy nyugodtan elmozdulhatunk HPL korától némileg hátrébb az időben, egy gótikusabb irányvonalat követve, és ehhez Sopron adottságai tökéletesek. Próbáltuk a történet és a szereplők szálait illetőleg a lehető legtöbb helyszínt adni a filmnek, hogy vizuálisan kellően zsúfolt legyen a trükkök nélkül is, lényegében egész Sopront és környékét bejártuk.

A helyszínek (Nagy Balázs Pál jegyzete)

A kor hangulatát leginkább visszatükröző helyszíneket igyekeztünk kiválasztani. Az első nagyjelenetet szerettük volna egy minőségileg kifogástalan helyszínen felvenni, ami türözi Tillinghast professzor vagyoni helyzetét, a társadalomban korábban betöltött magas pozícióját. Tata ismeretsége által sikerült felvennünk a kapcsolatot a ház tulajdonosaival, a Szemerédi családdal, akik teljesen ingyen biztosították a forgatási fotókon is látható helységeket. Pusztán a művészeti törekvések, a művészet iránti elkötelezettségüknek eleget téve támogatták a produkciót. Három jelentős jelenet került felvételre azon az épületen belül.

Az egyik fő forgatási helyszín eleve adott volt. A Magtárban lévő sokféle helység használatát még az I.A. szervezte le a tulajdonossal, V. Sz. Nagy Sándorral, aki a kezdetektől fogva nagy segítséget nyújtott mindenben. Biztosította a helyszíneket, bútorokkal, kiegészítőkkel, kreatív ötletekkel segítette a csapat munkáját.

További helyszínek- Festő köz, Várfalsétány, Új utca, Deák tér, Orsolya tér, Bánfalvi kolostor és erdő, Fertőszéplak, fertődi kastély udvara és a külső park. Valamint egy helyszínen gerillafilmeztünk is, de ez maradjon egyenlőre titok, s ne felejtsük ki azt sem, hogy idegen világokba is ellátogat a kamera.

- A film elkészülését 2015 májusára ígéri az Ixtlan Artworks. Milyen lehetőségeket tudtok megragadni ahhoz, hogy eljusson itthon és határokon túlra is filmetek? Mutatkozik valahonnan megelőző érdeklődés, vagy stílusosan az ismeretlenség homályából indultok el?

Gabo: - Minden erőnket a film befejezése köti le, ami már olyan állapotban van, hogy szükségesnek éreztük hírt adni róla, s nagyon hálásak vagyunk a lehetőségért, hogy ezt itt megtehettük. Sajnos HPL irodalmi munkásságának idehaza nincsen akkora ismertsége, ami széles közönséget tudna biztosítani a filmnek, ezért muszáj külföldi lehetőségekben gondolkodnunk. Szerencsére az előzetes érdeklődés a HPL-hez kapcsolható médiumok irányából bíztató. Szülőhazájában több filmfesztivált is rendeznek évente a tiszteletére, ezek egyikére már meghívást is kaptunk. A film európai, széleskörű megjelenésre a legjobb lehetőségnek a televíziós sugárzás tűnik, így ebben az irányban próbáljuk egyengetni a film további sorsát.

A produkció közösségi oldala

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!
2014. 12. 09. - 07:19 | © szerzőség: Gelka