Ebben a fejezetben a dark-goth fiatalokkal felvett nem strukturált interjúk és kérdőívek tapasztalatait foglalom össze, kiemelve a közös motívumokat. Mivel a dolgozat egésze a szubkultúra tagjaival készült beszélgetésekre (és a szakirodalomra) épül, itt most a fontosabb tanulságokat ismertetem (újra). A mellékletben három interjú részleteit is közlöm (V.2.–V.4). Az interjúalanyokat 1., „hólabda–mintavétellel” nyertem, egyik interjúalany ajánlott másikat 2., véletlenszerűen megszólítottam fiatalokat a szórakozóhelyen. Ezen kívül internetes nyílt végű kérdőívet készítettem, amelyet visszaküldtek elektronikus levélben a válaszolók. A kérdéseim főként arra irányultak:
Milyen a dark-goth szubkultúra, milyen személyek alkotják? Hogyan kerültek bele? Milyen külső és belső jellegzetességeket tartanak fontosnak egy csoporttagnál? Hogyan lehet körülírni a dark-goth életérzést? Mit jelent számukra, hogy konkrétan ennek a szubkultúrának a tagjai, mit kapnak tőle?
A jellemző, közös vélemények, illetve a tapasztalataim a következők:
- A dark-goth szubkultúra, körülhatárolt világ, amely leginkább a zenére épül, illetve a zene és a dalszövegek általa közvetített hangulatra. Fontos, de nem kizárólagos szerepet játszanak a külsőségek; általános vélemény az, hogy a fontos igazából az, hogy valaki „lélekben” goth legyen.
- A dark-goth külsőségek prototípusa: fekete, fehér, vörös ruha, fekete haj, fekete smink, bakancs, ezüst ékszer.
- Belső kritériuma: érzékenység, sajátos ízlés („dark-goth esztétika”). Gyakran kiemelték az „arisztokratikus” tartást, az ünnepélyességet, illetve az igényességet.
- Azért kerülnek ide a fiatalok, mert olyan (ontológiai) kérdéseik vannak, amelyekre a szűkebb környezetük, kultúrájuk nem ad válaszokat, sőt, meg sem értik őket vagy problémájukat. Elutasítják a populáris kultúrát, komoly válaszokat várnak a kérdéseikre. A csoportba kerülve megerősítést találnak és viszonylagos nyugalmat. Ezeket a fiatalokat a keresés és kutatás jellemzi, identitását egy részük még nem nyerte el. A „súlyos” egzisztenciális kérdések, amelyekkel a társadalom szerintük nem akar foglalkozni, összefüggnek azzal a szomorú érzéssel, ami a goth életérzés alapja.
- Fontos számukra a transzcendens tapasztalat és fontosnak tartják az intellektuális vonatkozását is a (szub)kultúrájuknak, de a közös nevező mindenképp a zene.
- Úgy ítélik meg, hogy az elmúlt években, ahogy szélesebb körben ismertté (és divatossá) vált a szubkultúrájuk, egyre több olyan fiatal jelenik meg, akik nem ismerik a mozgalom „nem írásos” szabályait, kultúráját, leginkább csak a külsőségeket hordozzák és szerintük rossz véleményt alakítanak ki róluk a „társadalom szemében” (ez a vélemény nagyon gyakran felbukkant).
- Főleg fiatalok vannak a mozgalomban, az idősebbek – az interjúalanyok szerint - „kinövik”, vagy nem vesznek többé aktívan részt a megmozdulásokon. Az a tapasztalom, hogy a dark-goth mozgalmon belül van egy jelentős fiatal értelmiségi réteg, amely a (nem szubkultúrán belüli) kortársaihoz képest műveltebb, jóval differenciáltabb világképpel, szemlélettel rendelkezik.
Ősz, mindörökké - Bevezetés a dark-goth világba (Egy szubkultúra pillanatfelvétele)- Szociálpszichológiai műhelymunka; részlet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni