Az életvégi ellátással kapcsolatos kommunikáció nehezítő és segítő tényezői
A halállal, haldoklással kapcsolatos témák megbeszélése általában nehézségeket okoz. Kérdőíves kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy a palliatív ellátási igényű betegekkel foglalkozó egészségügyi ellátók tapasztalatai szerint milyen tényezők nehezítik, illetve segítik az életvégi ellátás megbeszélését a családokban, valamint az egészségügyi ellátók, a betegek és a hozzátartozók között. A válaszadók szerint a családon belüli megbeszélést elsősorban a hozzátartozók tehetetlenségérzése, félelmei nehezítik, míg a fő segítő tényezők az őszinte családi légkör, a beteg határozott kívánalmai és nyitottsága az életvégi témák iránt. Az egészségügyi ellátóknak a betegekkel és a hozzátartozókkal történő megbeszélései során nehezítő tényező, hogy a hozzátartozók nehezen fogadják el az előrehaladott stádiumot és a rövid prognózist, a betegek pedig sokszor nincsenek is tisztában ezekkel. Fontos segítő tényező a beteg és az ellátók között kialakult jó kapcsolat és a pszichés támogatáshoz való hozzáférés. Az életvégi megbeszélés többszereplős kommunikációs folyamat. A multidiszciplináris team-munka az életvégi kommunikáció területén pozitív hatású, ha erre az ellátók megfelelően felkészültek. A fontosnak tartott megbeszélések elősegítése érdekében támogatni kell a betegeket, a hozzátartozókat és az ellátókat, különösen az érzelmi reakciók kezelésében. A hozzátartozók bevonása az életvégi kommunikációba a későbbiekben segítő tényezőként jelenik meg.
A bevezető a Kharón Online Magazin 2025/3-as számából származik, a teljes cikk letölthető itt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni