"Pozsony...Omladozó rom a Várhegy ormán, időtlen-idők távolába merengő Dóm-torony, hűs lombú fák a Duna partján, barokk paloták, kedves polgári házak közt meredeken kanyargó utcák, halk udvarok és festői zugok. A város felett fehér bárányfelhőket kerget a Kiskárpátok felől fújó üdítő szél s a fényözönös éj kékjén karcsú sziluett: a Mihály-torony..."*
Kellemes élményben részesülhettek mindazok, akik augusztus 2-án felkerekedtek a szlovák főváros egyik külvárosi kultúrházába. Ugyanis a '84-ben alakult Clan of Xymox együttes vendégeskedett a volt magyar koronázási városban. Számomra ekkor még eléggé ismeretlen volt e holland zenekar. A '86-os Medusa-ban már odahaza részesülhettem, de élőben még nem volt szerencsém őket látni. Kellemes csalódás volt, ugyanis első meghallgatásra eléggé más volt e hangzásvilág. A koncerten döbbentem rá arra, hogy egy zenekar megismeréséhez "élő megfigyelésben" kell részesülni ahhoz, hogy az ember tényleg eldönthesse, tetszik-e vagy sem.
Dél körül indultunk, s már fél hatra Pozsonyban voltunk. A másfél órás buszozás átvészeléséhez már Somorjánál megkezdtük "kedves kollégánk" debreceni nedűjének kóstolgatását. Az érkezés pillanatától "elvesztettük személyiségünket"; felcsaptunk turistáknak. A koncert előtti órákat a régi városrészben sétálgatva töltöttük.
Az Óváros az 1919-es cseh megszállás alatt sokat veszített szépségéből. A magyar hagyományoktól irtózó megszállók sok szép régi házat lebontottak és helyükbe ízléstelen modern épületeket emeltek. A XVIII. századbeli Pozsony még teljesen jellegzetes középkori képet mutatott. Erős falak, bástyák és kapuk védték a várost. A hatalmas, kettős városfalkör - melynek ma már csak jelentéktelen maradványai vannak - a XV. században valószínűleg teljesen eltűnt.
A változatosság kedvéért egy belvárosi kávézó irányába siettünk, ahol megpróbáltunk elővételben beszerezni jegyeket (még 2-a előtt olcsóbb jegyeket lehetett venni), de nem jártunk sikerrel. Itt-ott elkaptunk egy pár "jól beállított" csoportos képet is.
Emlékezetes felvételeket rögzítettünk a rokokó stílusú Apponyi-palota udvarában, ez az épület ma a Városi Múzeum céljait szolgálja. Az udvar reneszánsz-árkádos folyosója 1558-ban épült. A toronyban elhelyezett kínzókamrája a középkori igazságszolgáltatás eszközeinek páratlanul érdekes gyűjteménye. A Batthyány -most Prímás-palota - is reneszánsz épület; egyik első emeleti szobájában ma is áll még a toll, amellyel Haynau a halálos ítéletek egész sorát hagyta jóvá.
A múlt és jelen történelmének sajátos emlékműve a mindannyiunkat lenyűgöző Dóm épülete volt. Sok helyen találkozhat az emberi butaság megnyilvánulásaival a turista, különösen szembeszökő volt ez a Székesegyház esetében.
1212-ben kezdték építeni, középső hajója 32m hosszú, 16 m széles, 8 pillére van a mellékhajóktól elválasztva. A csúcsíves szentély valószínűleg Mátyás király korabeli. 11 királyt és 8 királynét koronáztak itt meg. A szentély északi falába van beépítve Pálffy Miklós, a győri hős síremléke, mely a páncélos lovagot életnagyságban ábrázolja - sajnos a feje már hiányzik.
Ezután már ténylegesen nekivágtunk a koncert helyszínének. Csalódottak voltunk, mert kb. 50 "sötét embernél" többet nem igazán láttunk. A kezdésig még volt időnk, így a rózsaligeti panelházak közötti téren megindítottuk a vérkeringésünkhöz szükséges folyadék adagolását... Mikor befejeztük ezt a kemény megpróbáltató munkát, besétáltunk a kultúrházba, ahol úgy 200-300 ember gyülekezett. Félóra elteltével elkezdődött a koncert. A mintegy kétórás koncerten 16 szerzemény hangzott el, nyitásként a This World-del. Az új album bemutatása mellett felcsillant a múlt egy-egy emlékezetes pillanata is: A Day; Cry in the Wind; Louise; Back Door; vagy az első ráadásban az Obsession; az újraírt Muscoviet Mosquito; és a lírai Michelle. A fő hangsúly azonban a nyolcadik albumon, a Creatures-on volt. Ronny Moorings hű maradt alapelvéhez; ez az anyag is másképpen szól, mint az ezt megelőzők. Bár szorosan kapcsolódik a két évvel ezelőtti Hidden Faces-hez, az újhoz képest szinte erőtlenül hat; a "teremtmények" hangulata ijesztően ránknehezedik, a magasztos szintetizátor témákat a messzeségből támogatják a kipréselt gitárszólamok. Meglepetés az erős "First & Last & Always" hatás - ez lehet ugyan az album egyetlen kritikája - de a koncerten jól oldották a feszültséget az energikusabb gitárdallamok. A legszebb perceket számomra akkor szerezték, amikor a közönség hívására másodszor is visszatértek; ekkor hangzott el a korábbi Craving társaságában Ronny komor balladája, a Consolation. A szomorúság és lemondás hangjai - mindez egy közösség előtt feloldva - az előadás legőszintébb pillanatai. Összességében a maximumot nyújtották, függetlenül attól, hogy nem tízezrek előtt, és hatalmas gázsiért tették ezt. Köszönhető volt még a "zajos" közönségnek is, a hangerőből mi is kivettük a részünket.
A koncert befejeztével a belváros egyik főiskolai pincéjében lévő szórakozóhelyre mentünk. Mindenki ide vándorolt át, ahol később a zenekar tagjai is megjelentek - egy kis taps kíséretében. Sokáig nem tartott a "buli", ugyanis az együttes távozásával bezárt a hely. Így kénytelenek voltunk nekivágni a Pozsonyi Éjszakának. Ami nincs! Irány a vár! De még előtte - hogy vérkeringésünk tovább üzemeljen -, meglátogattuk a Csillag nevezetű éjjel-nappalit. Fejünkbe szállt az éjszaka, bár egy kicsit fáztunk. Pár óra elteltével felkelt a Nap is, s nekünk indulni kellett, hogy elérjük a buszunkat. De még indulás előtt - fő a tiszteletadás -, reggeli jókívánságunkat adtuk a vár alatti lakosoknak.
*Idézet Dr. Truskovszky Dezső Pozsonyi séták című könyvéből
Az elmaradt riport helyett álljanak itt kárpótlásul az 1999-es Creatures album számairól megfogalmazott gondolatok - ahogyan Ronny Moorings a teremtményeiről vélekedik...
Jasmine and Rose:
"Az illatok és érzékelésük gyakran elmúlt érzéseket és helyzetképeket keltenek bennünk, vagy erősen emlékeztetnek egy, vagy több emberre. Mielőtt az emberek erre rájönnek, a gondolatok hatalmas utakat járnak be."
Crucified:
"Ha az ember ismerni vél valakit, nagyon meglepődik, ha felfedez egy rejtett oldalt a személyiségében, ami annyira nem tetsző, hogy az egyetlen maradandó út az, ha többé nem tekint vissza erre az emberre."
Taste of Medicine:
"Néha a falak úgy tűnnek, mintha csak kartonlapból lennének, és miközben az ember az ágyban fekszik, a falon keresztül zajokat és hangokat hallhat. Csúf jelenetek zajlanak mások szobáiban, közben gyakran elfelejtik, hogy a "falnak is füle van".
Undermined:
"Néhány ember megpróbál másokat egyik, vagy másik irányba hajtani, csak a saját, egyéni haszna érdekében. Azt gondolják, nem fognak rajtuk átlátni."
Consolation:
"Milyen gyakran kell az embereknek ugyanazokat a mindig visszatérő dolgokat végighallgatnia és tanácsot adnia mások problémáira, mielőtt rájönne, hogy ebből egyszerűen elege van?"
Waterfront:
"Ha az ember nem találkozik az ismerőseivel többet, és nem kerül velük kapcsolatba, a legtöbb esetben jó oka van rá. Sajnálatos módon egyesek nem értik ezt az üzenetet, és megpróbálnak visszanyomakodni az életedbe."
Creature:
"Ha tavasszal megkérdezzük az embereket, milyen kellemes dolog történik velük, a válaszokból arra a következtetésre juthatunk, hogy túlnyomó többségben egyetlen céljuk a "genetikai anyaguk" reprodukálása."
All I Have:
"Feladni, vagy még egyszer megpróbálni - ez a kérdés."
Falling Down:
"Egy közelálló ember, akit sohasem akarunk kiábrándítani vagy megsérteni, valahogy ez mégis mindig meghiúsul."
Doubts:
"Bizonytalanok vagyunk mindannyian, és néha egyszerűen nem tudjuk, hogyan küzdjük le a megismerhetetlen örök keresését."
Diszkográfia:
Subequent Pleasures Mini-LP (limitált 500) 1984.
Clan Of Xymox CD/LP 1985.
A Day (single 7") 1985.
A Day / Stranger (single 12") 1985.
Medusa LP/CD 1986.
Louise / Michelle (sinle 7") 1986.
Muscoviet Musquito (single 7") 1986.
Blind Hearts / A Million Things (single 12") 1988.
Obsession CD (single 7";12") 1989.
Twist Of Shadows CD/LP 1989.
Imagination CD (single 7";12") 1989.
Phoenix Of My Heart CD (single 12";7") 1991.
Phoenix CD/LP 1991.
At The And Of The Day Cd (single 12")
Dream On CD (single 12") 1992.
Metamorphposis CD 1992.
Reaching Out CD (single 12") 1993.
Headclouds CD/LP 1993.
Spiritual High CD (single 7") 1993.
Subsequent Pleasures CD (limitált) 1994.
Remix CD (Headclouds és Metamorphosis) 1995.
Out Of The Rain CD (single) 1997.
Hidden Faces CD 1997.
This World CD (singles) 1998.
Creatures CD 1999.
Consolation MCD 1999.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni