La Santa Muerte | A Fehér Hölgy

Mexikóban talán az egyik legellentmondásosabb vallási alak a Szent Halál néven tisztelt női figura, akinek figurája a az őslakos és a katolikus hitvilág keveredéséből alakult ki. Sokféle néven ismert, mint példának okáért az Árnyak Hölgye, a Fehér Leány, a Fekete Kisasszony, vagy a Csontok Hölgye...
A leglelkesebb követői főként azok között akadnak, akik nap mint nap kerülnek halálközeli szituációba. Mexikó és az amerikai bevándorló térségek zavarba ejtő szociális, politikai és gazdasági helyzetét elnézve nem csoda, hogy népszerűsége egyre nő.


A szekta hívei szerint a katolikus szentekkel ellentétben Santa Muerte világias kívánságokat is teljesít, például hosszú életet, bőséget és egészséget ad a hozzá imádkozóknak. Megvédi az asszonyokat a férjük a félrelépéstől, valamint elnézőbb a világi bűnökkel szemben, sőt akár „rossz személyeket” is eltesz láb alól, de természetesen csak az igazság jegyében. Az alakjához kétségkívül kötődő babonákon, kuruzslásokon és kétes könyörgéseken kívül egyes hírforrások szerint még emberáldozatokat is mutatnak be neki.
Alakjában keverednek az azték Mictecacihuatl istennőhöz és a keresztény Máriához köthető szimbólumnyelvi elemek. A halál-motívum két megközelítése is különböző, a katolikus a test mulandóságára és a megváltás ígéretére emlékeztet, míg az őslakos hitvilág inkább a halál mindent elsöprő és kiegyenlítő hatalmát domborítja ki. A díszes ruha a múlandó húst, az elővillanó csontok pedig az elkendőzött valóságot szimbolizálják. Az azték kultúrkörben ez a gondolat egy ténylegesen egyik oldalán élő, a másik oldalán csontváz alakban ölt testet.
A gyerektenyérben is elférőtől akár életnagyságúig terjedő méretű csontvázszobrokat élő személyként kezelik. A nagyobbakat parókába, diadémba, díszes leplekbe vagy gyakran fehér menyasszonyi ruhába, fátyolba, sőt, akár papírpénzbe öltöztetik. Egyes szobrokon még tollboát, színes műkörmöt is látni. A szobor ruházata sokféle színű lehet, az elérni kívánt csoda jellegétől függően. Különleges csodatévő hatalommal bír például a Héterejű Szent Halál, akinek szivárványszínű csíkos a köntöse van.

A népi szent a halálhoz hagyományosan köthető kasza és koponya mellett földgömböt és esetenként kétkarú mérleget tart a kezében, valamint bagoly ül a lábainál. A kasza elvágja az élet fonalát és a hosszú nyele a halál mindenhova elérő hatalmát jeleníti meg, a földgömb pedig az uralkodók országalmájához hasonló jelkép. A mérleg az igazságot és a halálban megvalósuló egyenlőséget míg a bagoly pedig a bölcsességet és az Árnyak Hölgyének hangtalan érkezését jeleníti meg... Helyi szokás szerint virágokat, almát, füstölőt valamint édességet, tequilát, cigarettát és pénzt visznek neki áldozati ajándékként, szimbolikus színű gyertyákat gyújtanak az oltárokon. Emellett gyakran látni a szobrok körül láncokat és lakatokat, melyeket a bebörtönzöttek szabadulásáért esedezők hoznak áldozati ajándékként.
Az ikonográfiai ábrázolás már csak amiatt is érdekes, hogy az európai vallásos szimbolikában a halál férfi minőséget testesít meg. A csuklyás alak kaszával aratja a lelkeket, ami jellemzően férfias munkának minősül -a nők inkább a gabona begyűjtését és a fizikailag kevésbé megterhelő sarlózást végezték. A fehér szín, és a leplekbe burkolódzó nőalak tradicionálisan Mária és a szűz szentek attribútuma, és ezt a halál és a bűnözők népi védőszentjéhez kötni a katolikusok szemében blaszfémia. Ez a tény még jobban elmérgesíti a kultusz hívei és az egyház közötti viszonyt.

A katolikus egyház természetesen mereven elzárkózik a kanonizációjától, aktívan küzd a népi szent kultusza ellen, és sátánista kötődésűnek nyilvánította azt. Ez azonban csupán olaj a tűzre, hiszen egy nem kanonizált szenthez bizony több kétes szándékú csoport is fordul az olyan könyörgéseivel is, melyek a tradicionális katolikus erkölcsöt fényévekkel elkerülik. A szituációt tovább bonyolítja, hogy a szektának nincs igazi szellemi vezetése vagy papjai, főként szájról szájra járó mondák és praktikák alkotják a hitvilágukat. A látszólag vallási nézeteltérés mögött köztudottan a mexikói drogbárók, a prostituált futtatók, embercsempészek, fegyverkereskedők és a maffia elleni harc is meghúzódik. A mexikói kormány természetesen ahol tudja, jogi úton szabotálja a szent kegyhelyeit, azonban a mélyen vallásos, de gyakran nem épp szentéletű donátorok a kultuszba pumpált adományai miatt úgy tűnik egyenlőre csupán szélmalomharcot vívnak.

A kultusz hangadói hivatalosan elhatárolódnak mind az emberáldozatoktól, mind a sátánista vonatkozásoktól, viszont a botrányok, és drogtanyák lefoglalásakor talált gyanús áldozati oltárok szinte mindennaposak. A gyógyító célzattal elhelyezett Santa Muerte gyertyák viszont a drog és alkoholelvonókban is segítik a megtisztulást.
A nagykutyák és pitiáner bűnözők mellett a követők között megtalálhatóak természetesen a társadalom perifériáján élők, babonás háziasszonyok, taxisok, kocsmárosok, biztonsági őrök, utcai árusok, nincstelenek is, akiknek a Csontok Hölgye az utolsó reményük.
A térségben működő piacok és ezotériával foglakozó üzletek forgalmának jelentős részét teszi ki a tematikus szobrok, amulettek, füstölők, és a színek szerint csoportosítva árult gyertyák eladása.

A szobrok öltözetéhez hasonlóan az áldozati gyertyák színei is az elérni vágyott célhoz igazodnak. A fehér megtisztulást, a vörös szerelmet, a kék a bölcsességet, a zöld a családot, fekete az ellenségek halálát, aranyszínű pedig gazdagságot ígér, bár a színek forrásonként változhatnak. A börtöntetoválások között is előkelőhelyere került a motívum, a babona szerint a szent alakja megvédi viselőjét az erőszakos haláltól, és segít a lelkét a Paradicsomba juttatni.

Forrás:

Hoppál–Jankovics–Nagy–Szemadám: Jelképtár. Helikon
National Geographic: Gyarló szentek
BBC News: Mexico's 'Holy Death' cult growing
KPCC: Los Angeles believers in La Santa Muerte say they aren't a cult
Judgementcall: Holy Death

Képek:

http://www.flickr.com/photos/osbo/4279738343/
http://www.flickr.com/photos/oskoff/3495239322/
http://www.flickr.com/photos/benguez/2963660267/
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m46tpcfktu1r4padqo1_500.png © Carlos Aranda
http://www.sparselysageandtimely.com/blog/wp-content/uploads/2010/06/San...
http://img2.allvoices.com/thumbs/image/609/480/91228855-cult-santa.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_kEqPknFq1tY/SKzki1gwDOI/AAAAAAAAAAU/OLkezZYnVt...
http://www.flickr.com/photos/marcelor/3266448079/

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!
2012. 12. 03. - 10:30 | © szerzőség: Sage Noir