Mivel az interjú körülményes keretek között valósult meg; eleinte úgy tűnt személyes találkozóra nincs lehetőség, de a sors szerencsét hozott. Mivel a beszélgetés során jegyzeteltem, így a beszélgetés egy kivonatos formáját közlöm az alábbiakban, vállalva, hogy esetleg kihagyok fontosabb momentumokat. Téma a Gothic.hu honlap és a Memento Mori Egyesület.
Saját identitásod és a csoport identitása szempontjából mit jelent ez a vizuális kifejezési forma? (Mi lenne az, ami hiányozna az életedből, ha nem lenne ez a közösség?) Miért jó a csoport tagjának lenni?
„Nem érzem úgy, hogy egy csoporthoz tartozás elengedhetetlen, valószínűleg egymagam is remekül ellennék. Mindezek mellett sorsszerűnek érzem az eddig történteket. Meggyőződésem, hogy az életben csak céltudatos, türelmes munkával lehet eredményre jutni. Ennek és céljaimnak megfelelően rendeltem alá tanulmányaimat. A gothic.hu-t megelőző Tajtékos Lapok kedvéért tanultam meg a kiadványszerkesztést, ill. a rádiózás is a weblapon található Pararádió (melyet kb. 7-8 évig csináltam) kedvéért került képbe, és mert egyszerűen érdekelt.
Az erdészeti, ami, mint mondtad számodra kilóg a sorból, szintén egyszerű: Szüleim virágkertészek és úgy gondolták, hogy jól jön, ha kitanulok mellé még egy szakmát. Ez nem jelenti azt, hogy később hátat fordítottam volna ennek, a földművelés, kertészet ma is közel áll hozzám.”
A vizuális kifejezési formáról:
„Mivel én elsősorban szervezője és nem alkotója vagyok a közösségnek, ezért nehezen szólhatok erről. Viszont, ha úgy vesszük, maga a weblap is egyfajta vizuális produktum. Mint említettem a tartalom (Gothic.hu) javarészt a korábban megjelent lapokból származik, ill. egy szűkebb szerkesztőgárda munkája. Kb. két éve van folyamatban és az utóbbi pár hónapban gyorsult fel az a projekt, mely során a honlap teljesen újjászerveződik, ill. új arculatot is nyer. A mostani „salátát” felváltaná egy tisztán átlátható, aloldalakból álló szerkesztés, mely során egyetlen kattintással lehet ugrani egyik szekcióból a másikba. A most nehezen átlátható és sok témát felölelő szekciók egy jól átlátható redszerré lesznek átszervezve. Pl.: deathrock.hu, ipar.hu (hangarchívum), Monumentum, Alkotói szekció, stb. Szakértő ismerősöket kérdeztem és a weblap havi kb. 30000 fős látogatottsága hazai viszonylatokat tekintve óriásinak számít.”
Végigböngészve az oldalt valószínűleg nemcsak nekem, de másnak is feltűnhetett, hogy a sok különböző téma valahogy mégsem üti egymást. Van egyfajta közös íze, hangulata. Hogyan lehetséges ez?
„Ez talán annak köszönhető, hogy az oldalon elsősorban olyan dolgok jelennek meg, melyek számomra érdekesek vagy izgalmasak. Hozzáteszem egyébként, hogy az oldal neve mára már közel sem fedi a valóságot, számtalan olyan elem került fel az oldalra, melyek távolról sincsenek kapcsolatban vele, ezért is van folyamatban egy komoly átszervezés.”
Mi a helyzet a vizuális alkotókkal?
„Elsősorban nem minőségi vizsgálat alá esnek az alkotások, fontosabb, hogy van-e üzenete, eltér-e a megszokott tartalmi formáktól. Leegyszerűsítve a középszert és a mainstream-et mindenképpen elkerüljük.
Milyen „mesterségbeli” értékelési kritériumokat alkalmaznak? Ha releváns. Hogyan határozzák meg, mi számít kreatív műnek?
„Az egyesület elnökeként kikérdezem művészettörténet szakon végzett tagunk véleményét néhány esetben, de nem jellemző. Fontosabb, hogy számomra mit üzen az alkotás. Tény, hogy az oldalon számos olyan kép van, mely nekem személy szerint nem tetszik. Viszont van benne valami plusz, valami izgalmas. De persze az is igaz, hogy pusztán ismeretség alapján nem kerülhetnek fel emberek ide. A produktum mindig meghatározó tényező.”
Elfogadott, megtűrt vagy éppen üldözött képi kifejezésmódról, műfajról van szó, (pl. graffiti, blog, tetoválás, képregény)
„Sajnos számos téves elképzelés miatt félreértődött ezen szubkultúra megítélése, mind a kívülállók, mind pedig a „képviselőik” részéről. Saját véleményem, hogy az évek során kialakult zártság csak rosszat tesz, a cél, ill. célunk az egyesülettel az is, hogy nyissunk a nyilvánosság és más kultúrák felé is. A médiának köszönhető teljes képzavar miatt, itthon és nem ritkán külföldön is az irányzat zenei oldala teljesen beszűkült. De ez igaz más művészeti ágakra is. Háttérbe szorítják és méltatlanul kizárják az előremutató szándékú zenészeket bizarr téveszmék miatt. Szóval, mind a közönség, mind az alkotók és rajongók részéről kell egyfajta nyitottság. További probléma, hogy hazai viszonylatban tetszhalott állapotban van a stílus, azok a fórumok teljesen megszűntek, ahol a zenekarok szóhoz jutnának, és ha nincs egy példa a fiatalok előtt, akkor a körforgás megszűnik.”
Mit szeretnél kifejezni? Vannak-e ennek a kifejezésmódnak társadalmi üzenetei, amelyeket fontosnak tartasz? Ha igen, melyek ezek?
„Ha a weblapot említjük, akkor minden egyes szekciónak különböző üzenetei vannak. De ami mindegyikre jellemző, az önkifejezési vágy. Különösen igaz ez az alkotói szekció esetében.”
Mit tanultál a képi kifejezésről, alkotásról, (ha releváns: a művészetről), mióta a csoport tagja vagy? Hogyan tanultad meg ezt?
„Nem érzem azt, hogy bármi újat tanultam volna, de persze az is lehet, hogy némileg tévedek. Az ugyanis igaz, hogy sok olyan dolog van, melyeket fiatalon szerettem, mára azonban unalmasnak tartom. Mindazonáltal nincsenek olyan képzőművészeti stílusok, melyek kiemelten fontosak lennének számomra, sokkal lényegesebb az üzenet. Én nem alkotok, hanem válogatok.”
Mit tanultál/ ismertél meg a világról, mióta a csoport (Memento Mori) tagja vagy? Hogyan tanultad meg ezt?
„Annyi bizonyos, hogy számtalan új tapasztalatot szereztem az emberi kapcsolatok és szervezés területén. Ezek a tapasztalatok (olykor keserűek) elsősorban türelemre tanítanak, mert hosszú és fáradtságos munka, nem ritkán kudarcokkal tűzdelve, de sokkal több kellemes tapasztalattal. Azt is megtanultam, hogy minden csupán akarat és szervezés kérdése, szükség van a pénzre, de nem lehetetlen, hogy olykor függetlenítsük magunk tőle.”
A csoport megalakulása óta változott-e az alkotások minősége, stílusa – s ha igen, miért és hogyan? Jó-e, (előrevivő-e) ez a változás?
„Alapvetően minőségi vagy stílusbeli változásról nem igazán lehet beszélni, lévén a MM egy fiatalnak számító egyesület, 2008-as bejegyzéssel. Jól érzékelhető változás azonban az, hogy nem fióknak alkotnak tagok vagy meghívott „ismeretlen” alkotóművészek, ösztönzőleg hat, hogy megnyitók/tárlatok határidőt szabnak a megmutatkozási lehetőség nélkül gyakran elkedvetlenedő vagy kiüresedő művésznek. Mindemellett a kiállító számíthat gyakorlati kérdésekben is segítségre, valamint teret kap hasonlóan gondolkodó művészekkel való találkozásra. Jó példa erre az azóta közösen dolgozó általunk támogatott alkotókból összeállt 4 ARTZ.” (http://4artz.mindenkilapja.hu/)
Köszönöm a türelmedet és segítségedet!
„Nincs mit! Mint mondtam minden lehetőségre nyitottak vagyunk, örülünk, hogy szó esik rólunk.”
Az interjúalany: Szelevényi Gellért (36)
Iskolák:
- RGYET, erdészeti képzés
- ELTE, könyvtár-informatika
- Magyar Rádió, rádiós szerkesztő-riporteri képzés
- kiadványszerkesztői tanfolyam
Az dolgozat befejező részében a Gothic.hu-n található alkotók néhány alkotása került bemutatásra.
Sallai Tibor kontakt
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni