Itt ülünk a lipcsei Victor’s Hotel bárjában a Deine Lakaien tagjaival: Ernst Horn-nal, és Alexander Veljanov-val.
A zenekar 1986 óta ad ki lemezeket, és megélte azt is, hogy nem kazettán kerülnek kiadásra az albumok, hanem cd-n. De a viccet félretéve egy olyan zenekarral ülhettünk le, akik bátran állíthatják: nem csak minőségi zenét készítenek, hanem a korral változni is tudtak.
Azt hiszem a helyszín teljesen összhangban, van a zenekar megjelenésével: a mindig elegáns és udvarias Alexander nagyon szívélyesen fogadott minket, és válaszolt néhány kérdésünkre:
Cassandra, Sigride: - 20 éves lett a Deine Lakaien, úgy olvastam különleges Show-val készültök a rajongóknak!
Alexander Veljanov: - Igen egy rövid turné után Németországban, ami 6-7 koncertet jelent, februárban egy Orchestra előadással készülünk a 20 éves évfordulónkra. De még ez előtt most nyáron egy akusztikus koncertet adunk, Júliusban.
A koncertek még szervezés alatt állnak, de az Orchestra koncertre szeretnénk pár vendégek is meghívni: néhány barátunkat.
- Terveztek „Best of” vagy valamilyen külön kiadott albumot a jubileumra?
Alexander Veljanov: - Fel akarjuk venni az Orchestra show-t, ebből egy dvd t készíteni. Evvel együtt egy albumot is, ki szeretnénk adni, amin régi dalok, és videó klipek találhatók, de nem akarunk „Best of „cd-t kiadni.
- De gondolom a legismertebb dalokat, rakjátok rá?
Alexander Veljanov: - Nem, nem csak a legkedveltebb dalokat, inkább a saját kedvenceinket. Ez egy nagy munka lesz, még kiválogatjuk melyik dalok is, kerüljenek rá, mert sok dalnak több féle verziója is kijött, így még nem tudok pontosat mondani arról mik is, szerepelnek majd a lemezen.
- És ezen az akusztikus koncerten figyelembe veszitek, hogy a rajongók mit szeretnének hallani? Hogyan építitek fel a koncertet?
Alexander Veljanov: - Ebben az esetben azt kell figyelembe vennünk, hogy zeneileg és technikailag melyik szám illik a koncertbe, mivel ez egy akusztikus koncert lesz, első lépésben ezt kell megterveznünk. De nem az egész lesz maga az akusztikus koncert, lesznek részek, amikor zenészekkel együtt adjuk elő a számokat, majd az egész orchestra rész, hullámozni fog a koncert hol kisebb csapattal hol nagyobbal lépünk fel.
- Jobban szeretitek ezeket az akusztikus koncerteteket?
Ernst Horn: - Az akusztikus koncert mindig egy kicsit belsőségesebb, nincsenek háttérzenészek, nincs elektronika, csak ketten vagyunk a színpadon. Még „hivatalos” koncerteken vendégzenészekkel lépünk fel, és nagyobb show az egész.
- Hogyan választjátok ki a zenészeket, akikkel együtt dolgoztok?
Alexander Veljanov:- Azokat az embereket, akikkel most együtt játszunk 2002 -től ismerem: a csellóst a szóló projektemből, ő mutatta be nekem a hegedűst. A gitárosunkat a 90-es évek elejétől ismerem, mint barátot. A legtöbb ember körülöttem barát, aztán ők is hozták a barátaikat és így alakult ki a csapat, akikkel most dolgozunk.
- A Deine Lakaien névhez hozzánőtt egyfajta nimbusz. Hogyan kezelitek ezt, vagy egyáltalán foglalkoztatnak titeket a különböző elvárások? Hogy szeretni fogják- e az új lemezt?
Alexander Veljanov: - Nem tudhatod, hogy hogyan fogadják majd, evvel sosem szabad törődni, a legjobb, amit tehetsz, hogy megfeledkezel, hogy mit is fognak mondani erről. Néha csak az alapján ítélik meg hogy tetszik -e az új album mert már hallottak róla valamit a médiában, így kialakult bennük egy vélemény hogy milyenek is a dalok.
- De a ti albumjaitok mindig nagyon jók, lehet elfogult vagyok de veszek egy albumot és tökétes, aztán megveszem a következőt és még jobb!
Alexander Veljanov: - Mindig vannak hibák az albumokon, és erre próbálunk koncentrálni, hogy legközelebb elkerüljük ezeket a hibákat. Ha megnézet a legutóbbi albumot mindig, találsz olyan dolgokat, amiket nem szeretsz benne, és ezekre kell koncentrálni, az a fontos hogy észre vedd, hogy vannak hibák, és hogy mik ezek. Sosincs az, az érzésem, hogy tökéletes albumokat készítettünk, ha egyszer ezt éreznénk, nem tudnánk újabbat készíteni, mert annál nem lehet jobbat készíteni.
Ernst Horn: - hmm… nem is tudom, azt hiszem erre nem, tudok válaszolni, mind a ketten túlságosan ösztönösek vagyunk.
Nehéz megmondani , hogy jók- e az albumok, nem tudom te esetleg szoktál írni?
Ez olyan, mint amikor írsz egy darabot, és felolvasod azt, lehet, hogy a közönségnek nem fog tetszeni a darab, és te sem szereted már a történetet, de lehet, hogy a visszajelzések jók lesznek, és elégedett leszel, de a véleményed akkor sem objektív, mert túlságosan benne vagy a történetben.
Tudod, mire gondolok?
Egy új dolgok készíteni mindig, egy új kísérlet: van egy bizonyos háttered és megpróbálod kihozni magadból a legjobbat.
Sosem szabad azon gondolkoznod, hogy jobbat kell készítened, vagy hogy milyen lesz az új album.
- Hogyan hat rád a filmek, színház iránti érdeklődésed? Hatással van a zeneírásra?
Ernst Horn: - Sok minden hatással van rám, amikor írok, azonban nem közvetlenül, látok sok dolgot, néha még a politika is hatással van a zenénkre. De nem úgy kell elképzelni, hogy szeptemben 11-e után erről írok valamit, hanem a hatás, amit bennem ért el lesz később meghatározó, amikor írok: asszociáció talán ez a legjobb szó rá, egyesülnek bennem az érzések és gondolatok a dolgokról, és ez lesz benne, a dalokban.
- Van kedvenc rendezőtök, írótok?
Ernst Horn: - hmm… Ezt nehéz megmondani, van e kedvenc íróm, vagy rendezőm!
Stanley Kubrick, igen talán Kubrick, ő a kedvenc rendezőm, a kedvenc íróm? Hát gyakran szeretem, amit én magam írok (nevet).
Volt egy időszak, amikor nagyon sok orosz költeményt olvastam, de nem tudnék most egy kedvencet mondani neked.
Alexander Veljanov: - Én az egyetem alatt a néma filmeket szerettem, inkább a 80-as évek filmjei tetszenek, de mostanában elveszítettem az érdeklődésem a filmek iránt. A mai filmek meg nem is nagyon tetszenek, persze vannak jó filmek csak nem az én világom már.
Kedvenc íróm… Hát William Shakespeare, őt nagyon szeretem, és Kafkát is, meg Tarkovszkijt.
- Készültek videóklipek a dalokhoz, hogyan történik egy forgatás?
Alexander Veljanov: - Ez egy bonyolult történet! Először csak egy kameránk volt, és az ötleteink, meg néhány barát, aki segített.
Aztán amikor nagyobb kiadónál voltunk már nehéz volt összeegyeztetni a sok dolgot egy új album kiadásánál. A fotózásokat, a promóciót, így a videók már úgy készülnek, hogy különböző cégek készítenek nekünk klipeket, és mi kiválasztjuk, hogy melyiket szeretjük. Ez általában jól működik, volt olyan hogy teljesen mást kapunk, mint ami az eredeti ötletünk volt, de néha ezek a legjobb videók.
- Hogyan történnek a dalírások? Ki írja szövegeket?
Alexander Veljanov: - Mindketten! Általában külön- külön írunk, megvannak a saját elképzeléseink, de néha közösen is dolgozunk. Van úgy, hogy én elkezdek egy dalt és Ernst befejezi azt. Néha próbálom tágítani a határainkat az elképzeléseinkkel, ennek néha Ernst nem örül (nevet) De van, amikor ő áll elő olyan ötletekkel, amik nekem nem tetszenek annyira, ilyenkor kicsit szurkáljuk egymást, hogy meddig mehetünk el, de aztán mindig megegyezünk és megszületnek a dalok.
- Ezt fura elképzelni, mert ugye más- más hatások érnek titeket, hogyan lehet, hogy egy gondolatot befejezni, hiszen az a másik gondolata?
Alexander Veljanov: - Valóban, de mi megértjük egymást. Ismerjük egymást és tudjuk, mire gondol a másik így, amikor elolvasom a dalt, akkor tudom, hogyan fejezzem be, ez a kezdetektől fogva így volt köztünk. Fontos hogy mindig figyeld a másik reakcióját, hogyan reagál az ötleteidre.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni