The House of Usher

"Én rémülten menekültem ebből a szobából és ebből a házból. Künn, mikor ott voltam a régi kövezett út keresztezésénél, még a zivatar teljes dühe tombolt. Hirtelen az út mentén vad fény lövellt föl, s én megfordultam, hogy lássam, honnan jöhetett ez a szokatlan villanás; mert csupán a nagy ház és árnyékai voltak mögöttem. A sugár a lenyugvó, vérvörös teleholdból jött, amely élesen sütött keresztül azon a hajdan alig észrevehető hasadékon, amiről előbb elmondtam, hogy az épület tetejétől, zegzugos irányban, az aljáig terjedt. Mialatt rábámultam, a hasadás rohamosan tágult; s jött a forgószél egy dühös rohama; egyszerre a földet kísérő égitest egész kövér kereksége meztelen tárult szemem elé; agyam elszédült, amint a hatalmas falakat szétesni láttam; hosszú, viharos, robbanó hang támadt, mintha ezer vízesés zuhanna - s a mély és poshadt tó vize lábam alatt komoran és némán zárult össze az Usher ház romjai fölött."    E.A. Poe: Az Usher-ház vége

A The House of Usher-rel Mick Mercer válogatásain ismerkedtem meg. Sajnos a 90-es évek közepén még nem lehetett albumokat kapni Mo.-n tőlük....

Tajtékos Lapok:- Jelenleg nagyon népszerűek vagytok Európában, nálunk is lehet pl. az új albumot a Cosmogenesis-t kapni. Mire emlékeztek szívesen és kevésbé az ismertté válásotok útján?

Jörg: - Hm, amikor a The House Of Usher létrejött 1990-ben Markus Pick és én általam, mi soha nem vártunk semmit. Barátok voltunk már évek óta abban az időben és mindig elvarázsolt, ahogy gitározott. Sajnos ő soha sem játszott együttesben és így én nyújtottam neki lehetőséget egy projekt indításához, amelyben én elektromos dobon játszottam és a dalszövegeket írtam. Szerencsére nem sokan vannak, akiknek megvannak a korai felvételeink, amelyek nagyon mások, mint a jelenlegi munkáink. Biztos vagyok benne, hogy a legtöbb ember megijedne, sokkolná a durvaságuk.
Nem könnyen találtuk meg a sikert. Minden album jó és rossz periódusokat jelez. A The House Of Usher minden kiadott lemez után egy kicsit népszerűbb lett. Soha sem láttunk egy pennyt sem, amikor a Celtic Circle Productions adta ki a CD-inket, nem volt jó promóciónk sem, mielőtt átmentünk az ÉQUINOXE RECORDS-hoz, még így is saját magunk csináltunk egy csomó dolgot. Az tény, hogy soha nem bízhatsz egyik kiadóban sem, mert mindegyik annyi pénzt akar csinálni, amennyit csak lehet, anélkül, hogy beleadnának túl sokat.

- Zenekarotok Poe novellája után lett elnevezve. Úgy érzem zenei világotokban is kifejezésre jutnak a Poe-i Lovecraft-i hagyományok. Mi e vonzalom alapja?

- E.A. Poe nagy hatással volt rám a dekadencia és románc sötét történeteivel a kezdetekben. Ma már nem őt tartom a legfőbb hatásnak a munkáimban, mások léptek a helyébe. A "The fall of the house of Usher" a kedvenc Poe novellám, amely kombinálja a legtipikusabb jellemzőit a munkásságának. Nagyom szeretem a hangulatfokozást és a romantikus halál képét abban az omladozó házban.

- A CD füzeteiben olvashatóak novelláid, s ezt egy igazán sajátos hangulatú képi világ erősíti...

- Író vagyok már kb. 15 éve, régebb óta, mint amióta zenélek. Írtam egy könyvet a "Cosmogenesis" album háttereként, ami gothic novellákat tartalmaz, hogy támogassa a booklet történetét, a "Bethany"-t, amely csak egy töredéke a teljes ciklusnak.
Az irodalom mindig is része volt a THOU koncepciójának és szerintem szintén így lesz a következő albumon is. Amíg a dalszövegek gyakran csak kódolt szöveg, így a történet beszélhet elég hosszan. A történeteimet a gothic novellák hagyományaiban látom: titokzatos sötét mesék, varázslók mítoszai, a múlt élő emlékei.

- A közelmúltban megújult az együttes. Milyen változásokat eredményezett ez? Szerintem eltérő munka született az eddigiektől.

- A szakadásnak - mint minden változásnak az együttes történetében - nagy hatása volt a munkánkra, talán a legfontosabb az, hogy a stúdiónk átköltözött egy másik városba és más légkörben kezdtünk dolgozni. Ez egy esély is volt számunkra, hogy gondolkodjunk "magunkról" és kijavítsuk a hibákat, amiket elkövettünk. A "Cosmogenesis" első árnyai a végtelenség ködéből eredtek, és be kell vallanom, hogy a bizonytalan utazás befejeződött egy partnál amihez én nagyon vonzódom.
Markus kilépett az együttesből, mert nem volt ideje, de szoros kapcsolatban maradtunk, gyakran telefonálunk egymásnak. A lényeg, hogy nem volt másodgitárosunk és elkezdtünk kisebb részeket akusztikus gitáron játszani, ahogy hallhatod az "Équinoxe"-on, a "Back from the Crowds"-on és a "Graceland"-en. Valahogy pszichedelikusabbnak hangzott és elkezdtünk dolgozni egy hangzásfalon, amely tipikussá vált ennél az albumnál. Amikor Dominic beállt , a dalok egy része már meg volt írva, de azért hagytunk neki esélyt arra, hogy befolyásolja azokat eléggé erőteljesen. A szám az első volt, amit a "Cosmogenesis"-hez írtunk és az egész album hangzása ezen alapszik. Dominic szóló gitárjai egy új, harmadik dimenziót adott, mert azok egy éter-érzést keltenek és mélyebbre visz, a zenénk szolid alapjaihoz. Könnyű hangzásúak, de olyan mélyen vágnak az ember szívébe, min egy lézerkés.

- Hannoverben láttalak titeket nem túl jó körülmények között játszani. Most angliai turnéra készültök. Hova jártok vissza szívesen, mi a kedvenc koncertetek a múltból? Csodálatos érzés lehet egy várban vagy kastélyban fellépni...

- A M'era Luna fesztivál nagyszerű volt, elfogadva a tényt, hogy nem a megszokott időben játszottunk. Nagyon élveznél megnézni minket egy kis dark klubban, ahol a lámpák le vannak kapcsolva és fáklyák fényei keresztezik a szobát. Volt néhány nagyszerű fellépésünk Olaszországban és Belgiumban, ahogy Németországban is. Volt néhány gyönyörű szabadtéri fellépés, mint a Wave-Gothic találkozón Lipcsében vagy az első Beirut Rock Fesztiválon 98-ban Libanonban. Általában késő délután játszottunk, és az atmoszféra nagyszerű volt. A M'era Lunánál más volt - energia, de semmi sötétség. Megyünk majd játszani Angliába májusban, felkészíteni magunkat a Zillo fesztiválra júniusban, amely szintén szabadtéri. Biztos, hogy nagyon élveznénk azokat a klubokat, talán jobban mint a nagy fesztiválokon, amely egy lehetőség arra, hogy sok emberrel találkozzunk. Fő zenekar voltunk a Gothicworld fesztiválon tavaly, amely egy régi kastélyban volt, igazán nagyszerű volt. Igen, el tudom képzelni Bolkovban játszani: nagyon is!

- Végül pár mondatban bemutatnád a Scarlet Harbour, Staub Zu Asche projecteket? Mennyire fontos ez az életedben?

- Azok csak rövid találkozások voltak és egyáltalán nem érdemes említeni, talán csak a September-Dawn projektet, bár ott csak négy single lett rögzítve. Ezek a projektek elégtek, de most van egy másik, The First Generation címmel, amelyben én társultam Markus-szal az első THOU felállásból. Dominicnak továbbra is van egy együttese az Arts and Crafts, Ralf szintén kalandozik; basszusgitáros a Fallen Apart-ban.
Számomra a projektjeim soha nem lesznek ugyanazok, mint a The House of Usher. Azok egyfajta játszóterek, ahol néhány új ötletet megvalósítok, nem több és nem kevesebb.

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges!
2012. 11. 29. - 10:46 | © szerzőség: Gelka